Överfallet från André Deveaux och samtalet precis innan...

Nu, lite såhär i efterhand, tänkte jag skriva några rader om Rögles f.d Andre Deveaux. Frågan är om man ens behöver kommentera själva överfallet? Det är brutalt, idiotisk och för mig helt oförståeligt.
För det första är jag en person som inte alls förstår det här med våld. Hur man kan med mening vilja skada en annan person? Gatuvåldet är det värsta jag vet. Deveuax händelse är för mig exakt samma sak som ett gatuvåld. Bara att det hände i en ishall, på en uppvärmning inför en extremt viktig match.
Ingen har missat händelsen, det var nog inte många som missade den väl i hallen heller. Men jag har så många frågetecken, som gör att jag nästan blir knäpp när jag tänker på det här. 

För att tillägga, jag gör exakt samma sak som alla andra just nu, - spekulerar. Typiskt mänskilgheten att dra sin egna slutsats av allting. Men man har ju inte så mycket till val när Rögle inte gör något åt saken. Inte till 10000% iaf. De utelämnar så många frågetecken att man fortsätter berätta sin egna syn på detta. Att det dessutom tog en längre tid innan de ens gjorde något åt händelsen är ännu mer sjukt. 

Det finns ingen i dagsläget som kan säga att det inte ser bra ut att Deveaux samtalar med assisterande tränaren Mikael Gath precis innan. I och med att han pratar med honom, Gath hinner knappt lämna Deveuax innan han yxar sönder vaden på Helmersson. MEN de två kan samtala om vad som helst, det som kommit fram är att Deveuax ger klartecken för spel. Visst det kan stämma och gör det de, då ber jag om ursäkt för resten jag kommer skriva. Men kom igen. 
Hela grejen är bara så sjuk. Påstås att han säger att han kan spela, mitt under uppvärmningen (vilket inte är konstigt, för kände han sig bra redan då ska han såklart ge klartecken.) Det jag inte förstår är att man säger så, och sekunder senare kommer det brutala överfallet. VARFÖR?! Säger man att man kan spela, för att sedan göra det han gör? 
Är det inte lite konstigt också att andra spelare i Rögle ser detta, men blir dels inte förvånade och dessutom tar ett tag innan de ens agerar. Två spelare tittar på Deveaux från att han lämnar Gath till att han hugger. En slump? ja kanske. Jag som spekulerar? Defintivt. Men återigen, det är vad jag ser och blir bara förvånad. 

Nej, Mikael Gath ser inte själva händelsen, eftersom han går tillbaka upp på bänken och har ryggen emot. Men det ändrar inte på någonting om samtalet i sig. För alla ser att det äger rum och någonting sägs de. Inte bara "I can play." "Good" ... För att överdriva från mitt håll ;) 

Men det som faktiskt stör mig allra mest är agerandet från Rögles och Gaths sida. Säg något! Ju längre de går, desto mer spekulerar folk och ju mer skyldig ser du ut. Det enda som kommit är att "firandet inte är roligt längre", från Gaths sida. Nej, det förstår väl vem som helst. Men sätt stopp för allt då. 
Dessutom kan inte Rögle blunda för att dem varit i blåsvädret tidigare med sina spelare. Vilket jag personligen känner är ytterligare en anledning till att agera fort som fan i situationer som dessa. Inte någon/några dagar senare. Vi fick igår också att det är förtal mot Gath. Det är klart ledningen tycker det, men jag tycker ändå inte att de är tilläckligt att gå ut med. 

Jag har börjat fundera på om Deveaux vill sätta Gath i skiten. Få det att se ut som att han ger klartecken.... Eller så är det de han gör, och det är där man vill ha ett uttalande. Det är de här jag menar, det kan vara precis hur som helst, ingen som vet förutom Gath och Deveaux. Speak up! 

Notis: Jag tycker inte polisen ska bli inblandad i detta... vilket dom såklart nu ö



Jag vill även påpeka att jag tycker det är såååå roligt för alla andra spelare i Rögle att de tagit klivet upp i SHL. Även om det här med Deveaux har tagit allt firande ifrån laget, rent mediamässigt, så är grabbarna värda en stor klapp på axeln. Men alla dessa rubriker om överfallet hade kunnat varit borta om situationen hanterats annorlunda och då hade grabbarna fått fira utan allt detta. 
Men återigen, så roligt, verkligen! Det är en rejäl prestation att ta klivet upp, det handlar inte bara om en match, det handlar om hela säsongen. Jag hoppas innerligt att alla stängde av sina mobiler och stängde dörrarna ordentligt igår så dom kunde fira hela natten lång utan att själva ha fokus på André Deveaux överfall. 
Grattis spelarna i Rögle! 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/rogle/article20550846.ab
Kategori: 2015 Taggar: André Deveaux, Kval till SHL, Rögle, Röglebk, överfallet;
Johan:

Hela grejen är helt galen. Hur man ens kan få för sig att göra något sådant. Det hör inte hemma i hockeyns värld, ja, ingenstans över huvud taget. Hade det skett på öppen gata hade han ju solklart blivit anmäld aoch åtalad för det. Det blev han ju nu med, men återigen, varför? Det är ju så jävla idiotiskt så det finns inte...

Kommentera inlägget här: